maandag 19 september 2016

#50books - 2016.38 Plankjes Ongelezen

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de achtendertigste vraag is:
Hoeveel van de boeken in je boekenkast heb je eigenlijk gelezen?

Eerlijk gezegd allemaal behalve die op mijn plankjes (zie op de foto rood omrand) met ongelezen boeken staan. Al jaren probeer ik daar één plankje van te maken in plaats van anderhalf of twee maar op een of andere manier wanneer ik weer aardig wat heb weggelezen, komen er plotsklaps weer nieuwe boeken bij.


Met digitalen boeken zit het anders. Ooit heb ik een CD van een collega gekregen vol met Engelstalige science fiction en fantasy boeken. En ook heb ik in de erfenis van mijn moeder een schijfje gevonden vol met Nederlandstalige boeken van allerlei genres. Bij elkaar hebben we het dan over meer dan vijfduizend boeken en die ga ik echt niet allemaal lezen. Niet in de laatste plaats omdat velen daarvan onvoldoende mijn belangstelling hebben en ik mijn kostbare leestijd graag wil besteden aan alleen waar ik helemaal voor ga. Het kan best zijn dat ik ooit nog eens die boeken doorkijk en dan besluit ze van mijn harde schijf te wissen.




Gekochte nog niet gelezen digitale boeken heb ik sinds kort ook in mijn documentje met nog te lezen boeken staan. Eerst deed ik dat niet en merkte dat ik ze daarmee relatief na aanschaf uit het oog verloor. Nu ik de ongelezen boeken allemaal (analoog en digitaal) in een oogopslag kan zien, kan ik veel beter kiezen in waar ik op dat moment zin heb. De hoeveelheid weerhoudt me er wel van om reeds gelezen boeken te herlezen. Eerst maar eens zorgen dat dit document ook niet meer dan een bladzijde beslaat en dan zou het er wel weer eens van kunnen komen.


2 opmerkingen:

Ali zei

Gelukkig, andere mensen hebben ook het fenomeen plankje met ongelezen boeken :)

Niek zei

Hahaha, jazeker, superhandig. En ik zag bij Lala ook al zoiets staan in haar antwoord dus dat is al nummer drie.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...