zaterdag 27 januari 2018

Lampje - Annet Schaap

Lampje, alleen die titel al. Ik kon niet anders dan dit boek te willen lezen. En het heeft nergens ook maar een moment teleurgesteld en was precies waar ik op gehoopt had. Op de achterkant staat dat je het in één ruk uitleest maar ik heb juist extra zuinig aangedaan omdat ik niet wilde dat het uit was.

En wat is nu precies wat dit boek zo'n groot succes maakt? Mij raakte het doordat het verhaal zulke levensechte elementen heeft als een gefrustreerde alcoholistische vader en een kruidenier die zich geneert voor de koude uitspraken van zijn vrouw. Maar ook alles heeft van een droomwereld zoals piraten, zeemeerminnen en zeker niet op de laatste plaats een vuurtoren dat toch alleen op zich al tot zijn verbeelding spreekt. Dit alles aan elkaar gesmeed door Lampje, de vuurtorendochter, die in haar eenvoud en oprechtheid, per ongeluk de held wordt zonder dat zij speciaal is. Een held doordat ze zichzelf is, geen mooiere boodschap dan deze om aan alle mensen mee te geven.

De taal is eenvoudig maar niet kinderachtig. En de tekeningen die de auteur zelf heeft gemaakt (zij heeft zo'n 200 boeken geïllustreerd) zijn ook de moeite waard om even bij stil te staan.

Ik ben benieuwd wat er nog meer uit haar pen komt na dit spetterende debuut als schrijver.

4 opmerkingen:

Ali zei

Het maakt me alsmaar nieuwsgieriger naar dit boek, ik heb er zoveel lovende recensies over gelezen

Lalagè zei

In de boekhandel kreeg ik ook al te horen dat het iets is om in één keer uit te lezen, maar dat doe ik zelf bijna nooit. Binnenkort ga ik deze ook lezen :)

JannieTR zei

Ik heb het in principe gekocht voor mijn kleindochter. Maar ik wil het haar niet te vroeg (te jong bedoel ik) geven, omdat ik bang ben dat de essentie dan verloren gaat en ze het dan later niet meer leest. Is het iets voor kinderen Niek?

Niek zei

Het is beoordeeld door de Nederlandse Kinderjury 2018 dus het lijkt me ook wel geschikt voor kinderen. De manier waarop het geschreven is ook duidelijk voor kinderen maar absoluut niet storend voor volwassenen. Ik denk dat elke leeftijd er weer iets anders uithaalt.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...