zaterdag 18 november 2017

#50books - 2017.46 De kunst van het geven

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.

En de zesenveertigste vraag van 2017 is: 
Welk boek geef jij cadeau aan een goede vriend of vriendin?

Boeken geven is een nogal risicovolle onderneming. Want hoe weet je nu dat iemand daar echt blij mee zal zijn? Een vriendin heeft zelfs laten weten geen boeken meer te willen krijgen omdat ze te vaak boeken heeft gehad die niet haar smaak waren. Daarom ben ik geneigd eerder een boekenbon te geven dan een boek.

Maar daarop is een uitzondering. En dat is Opruimen, dat is de Kunst! van Ursus Wehrli. Dit is een heerlijk bladerboek dat iemand op zijn gemak eens kan doornemen op een onbewaakt moment en wat ook heel makkelijk als doorgeefcadeau kan dienen. Want je hebt het al bladerend zo uit maar het is toch een heel leuke ervaring.

Net zoals het boek Schapen Tellen van Hans van der Meer. Een boek dat doet denken aan een oud prentenboek, zo dik zijn de bladzijden. En op alle plaatjes staat niet anders dan een weiland vol schapen.
De eerste keer dat ik dat zag, vond ik dat zo machtig mooi en werd ik daar zo blij van dat ik iedereen wel in die vreugde wilde laten delen. En nog als ik het in een boekhandel weer eens tegenkom moet ik moeite doen om het niet te kopen om aan iemand te geven.

Boeken puur voor het kijkplezier en niet voor het lezen, die durf ik nog wel eens iemand cadeau te doen.


Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...