zaterdag 11 november 2017

#50books - 2017.45 Elke dag een maand lang

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.

En de vijfenveertigste vraag van 2017 is: 
Doe jij mee of heb je wel eens meegedaan of ben je van plan om ooit een keer mee te doen aan #nanowrimo?

Het is alweer een tijdje geleden dat ik begonnen ben met elke dag minstens 750 woorden te schrijven op de website 750words.com. Het duurde even voor ik de smaak te pakken kreeg om daadwerkelijk elke dag die 750 woorden te schrijven maar met in het vooruitzicht van een nieuwe badge die ik op die site kon verdienen (wat als je er over nadenkt totaal nutteloos is maar door het kinderlijke genoegen van een stempeltje of een sticker verdienen toch nog steeds werkt) ben ik op een gegeven moment een ritme van inderdaad elke dag schrijven gaan ontwikkelen.


Na de badges voor respectievelijk 3, 5, 10 en 30 dagen achter elkaar schrijven en voor sneltypen en typen zonder afgeleid te worden te hebben gehaald, ging ik eens kijken wat voor badges er nog meer waren. En daar stond ie dan, de NaNo badge. Deze kan je verdienen door in een maand 50.000 woorden te schrijven. Dit is los van welke maand dan ook, als het maar binnen een bepaalde maand is.


Deze uitdaging ben ik aangegaan en woooow, wat een ervaring is dat. Met 750 woorden per dag ging ik die 50.000 woorden niet halen dus heb ik dat aantal opgetrokken naar het dubbele per dag. Voor het schrijven van dagboekfragmenten waren dat voor mij te veel woorden dus bedacht ik het kader voor een verhaal en ben begonnen.
Door mijzelf te dwingen zoveel te schrijven per dag kwam het verhaal steeds meer en meer op gang en werd het een hele belevenis. Soms had ik minder inspiratie en wist echt niet wat er die dag met de hoofdpersoon zou gaan gebeuren. Op andere dagen was het juist heel makkelijk en vlogen de woorden uit mijn toetsenbord.

Deze manier van schrijven vind ik zeer geschikt voor wanneer je een idee hebt voor een verhaal maar wellicht nog niet alle ingrediënten voor handen hebt. Het jezelf dwingen zoveel woorden te schrijven, maakt dat er werkelijk iets gebeurt en nee, uitstellen is er niet meer bij. Leuke ervaring.




Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...