maandag 23 oktober 2017

#50books - 2017.43 Leeghoofd


In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.

En de drieënveertigste vraag van 2017 is: 
Wat heb jij nodig om te kunnen lezen?

Een boek! Maar niet zomaar een boek. Het boek heeft al een bepaalde blijde verwachting bij mij geschapen. Dit kan zijn omdat ik er iets over gehoord heb, iets anders van dezelfde schrijver heb gelezen, het onderwerp mij interesseert of omdat ik er al een stuk in gelezen heb.

Ook heb ik zin om te lezen nodig om te kunnen lezen. Als ik eigenlijk iets anders wil doen maar van mijzelf vind dat het zinniger is om te lezen, gaat het lezen met moeite. Alhoewel ik ook wel eens dan toch gegrepen kan worden door een tekst waardoor het lezen dan wel weer prima gaat. 

Maar het meest belangrijke is dat er in mijn hoofd voldoende ruimte is om nieuwe ervaringen op te doen en deze ook kan verwerken. Zoiets wordt ook wel een leeg hoofd genoemd.
Nu is het meestal zo dat er de hele tijd van alles door mijn hoofd heen raast aan gedachten. Soms is een half gelezen zin al voldoende om mij in jeugdherinneringen te storten of zit ik opeens de vergadering voor de volgende al voor te bereiden.

Totaal in een boek kunnen zijn, is het meest fijne wat er is. En daarvoor is een leeg hoofd noodzakelijk. Soms denk ik aas ik maar vaker een leeghoofd, dan kon ik mijzelf eindeloos vullen met al die ervaringen en gedachten van anderen.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...