zaterdag 30 september 2017

#50books - -2017.39 Boekgevoelens

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.

En de negenendertigste vraag van 2017 is:   
Welk gevoel geeft een boek jou?

Dat is wel een heel algemene vraag en daarom in eerste instantie wat lastig te beantwoorden. Maar na de vraag wat meer tot me door te hebben laten dringen, vroeg ik mij af of ik bij het lezen naast de hunkering van intellectuele bevrediging ook zoek naar emotionele bevrediging. En als heel snel kwam daarop het antwoord: ja.

Boeken laten me grijnzen, verbazen, gruwen, geven me kippenvel, laten me rillen, heel soms gillen van verontwaardiging of van het lachen, zorgen er voor dat ik heel stil word, me geborgen voel of juist heel erg onbegrepen, laten me genieten van het kunnen groeien door levenservaringen te delen, instemmend knikken, rouwen en nog veel meer, te veel om op te noemen.

Ik denk dat juist door het lezen van boeken je een rijker gevoelsleven kunt krijgen. Dat door in hoofden van andere mensen te kunnen kijken, je als lezer meer kunt ervaren dan wat je in je eigen leven kunt meemaken en bedenken en ook voelen. En dat is precies wat lezen zo waardevol maakt.
 
 

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...