zaterdag 19 augustus 2017

#50books - 2017.33 Vertel me het einde

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.

En de drieëndertigste vraag van 2017 is:   
Wat lees je nu en bevalt het? 

Enkele jaren geleden was er een oproep om medeoprichter te worden van de uitgeverij Das Mag. De belofte was om slechts enkele boeken per jaar uit te geven zodat er voor zowel boek als auteur de aandacht zou zijn die ze verdienen. Dat sprak mij wel aan en zo meldde ik me aan.

Inmiddels zijn er al een handjevol boeken verschenen waarvan ik het ene wat interessanter vind dan het andere maar het is altijd wel verrassend.
Op het moment dat het mogelijk was om me te abonneren op de uitgaves van Das Mag heb ik dat dan ook gelijk gedaan. Dit betekent dat wanneer er een nieuw boek uitkomt, ik deze automatisch thuis gestuurd krijg.

Zo viel vorige week het boek Vertel Me Het Einde van Valeria Luiselli in mijn brievenbus. Omdat ik net een ander boek uit had en dit klein en handzaam leek, dacht ik deze essay voor mijn midweekje fietsen in Nederland wel even te lezen. Maar dat ging anders.

Het onderwerp is de toename van vluchtende kinderen uit Midden-Amerika die de Verenigde Staten proberen binnen te komen om daar een veilig heenkomen te kunnen vinden. Ik had er geen idee van dat dit op zo'n grote schaal aan de hand is en ook wat voor verschrikkingen deze kinderen in hun doortocht meemaken. Daarom kon ik het niet achter elkaar lezen en heb het halverwege even weggelegd.

Nu na al fietsend in Nederland uitgewaaid te zijn, heb ik het boekje weer opgepakt en grijpt het me opnieuw. Hoe rijk en geborgen wij toch leven in Nederland terwijl er zoveel mensen dagelijks met zoveel verschikkingen te maken hebben. Goed om daar weer eens mee geconfronteerd te worden.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...