vrijdag 26 mei 2017

#50books - 2017.21 Zo moeder, zo dochter

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt. 
En de eenentwintigste vraag van 2017 is:
Welk boek zou jij je moeder cadeau geven voor moederdag?

Nu leeft mijn moeder al een aantal jaren niet meer maar als ik nu over deze vraag nadenk dan zou ik haar nog wel eens willen verrassen met een Arendsoog.

Als klein meisje was ik dol op deze cowboy en zijn zwijgzame indiaan Witte Veder. Ik had dan ook een lijst in een schriftje met alle Arendsoogboeken die ik had gelezen en welke nog niet. Daarmee ging ik dan naar de bibliotheek en probeerde de ongelezen Arendsogen te pakken te krijgen. Blij kwam ik thuis wanneer het weer eens gelukt was en begon ik als een gek te lezen. Alleen ja, dan kwam de avond en moest er geslapen worden. Het boek was dan nog lang niet uit maar mijn moeder nam het dan mee naar beneden om er zelf in te gaan lezen. De kans was dan groot dat de volgende dag als ik beneden kwam, zij het boek al uit had. En dat vond ik zo gemeen! Zo snel kon ik niet lezen en het was toch mijn Arendsoog! Hahahahaha. Zij kwam dan met een excuus als dat ze niet kon stoppen met lezen omdat het zo spannend was en dat ze snel had gelezen zodat ik er weer in verder kon. Hmmmmmm.

Ik heb enkele jaren geleden nog eens een Arendsoog in de hand genomen en dat was wel even slikken. Zo racistisch en christelijk vind je geen kinderboek meer (tenminste dat gok ik zo gezien de tijdgeest maar ik heb geen kennis van de kinderboeken van heden ten dage). Toch was het wel weer ergens aangenaam om als tussendoortje zo'n makkelijk boek te lezen met een duidelijke scheiding tussen goed en kwaad en natuurlijk veel avonturen.

Mijn moeder kon zo'n snelle weglezer op zijn tijd ook wel waarderen en samen als herinnering aan de goede oude tijd had ik haar nog wel eens een Arendsoog cadeau willen doen.

3 opmerkingen:

Ali zei

Oooooooohhhhh, hier heb ik helemaal niet aan gedacht! Dit was ook leuk geweest!

Niek zei

*grijns van oor tot oor*
Je zat toch in de buurt met je denken.

Lalagè zei

Wat een mooie herinnering!

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...