maandag 8 mei 2017

#50books - 2017.19 Het meest gewone graag

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt. 
En de negentiende vraag van 2017 is:
Van welk boek zou jij een musical- of toneelversie willen maken?

Het eerste boek dat me te binnenschiet is The Hitchhicker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams. Maar een beetje websurfen leert dat naast omvormen in films en series dit boek  al door meerdere soorten gezelschappen op de planken is gebracht. Niet verwonderlijk want de tekst schreeuwt erom.

Na nog talloze fantasy en/of science fiction boeken de revue te hebben laten passeren, kreeg ik bij allen het gevoel dat er de kans was dat er al eens iets in de trant van film of toneel mee gedaan is. Dus keek ik eens een andere kant op en zag daar de Nederlandse literatuur. Daar zal toch best wel toneelmateriaal tussen zitten.

Vandaag heb ik films en foto's van Ed van der Elsken beleefd in het Stedelijk in Amsterdam en daar viel me op dat juist het meest gewone menselijk, het meest indrukwekkend is. En dat heb ik nou ook met de verhalen van Maartje Wortel. Zij schrijft zo natuurlijk dat in de bundel Er moet iets gebeuren, vast en zeker materiaal te vinden is voor een boeiend toneelstuk.

Maar als ik heel eerlijk ben, dan zou ik zeggen, laat de boeken de boeken en laat voor het toneel een toneelschijver zich uitleven.




Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...