maandag 1 mei 2017

#50books - 2017.18 Waargebeurd

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt. 
En de achttiende vraag van 2017 is:
Welk genre is niet aan jou besteed?
https://schrijfeenthriller.files.wordpress.com/2013/03/waargebeurd.png

Dat ik meer geloof in de kracht van verhalende verhalen dan die waarin iemand de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk probeert te beschrijven, is niet de reden dat het genre waargebeurde verhalen niet aan mij besteed is.

Het is ook niet dat de gehele rubriek waargebeurde verhalen mij tegenstaat. Maar het deel dat mij wel afschrikt is dat deel waarin geschreven is over de ellende van mensen, niet om daar andere mensen mee kennis te laten maken, maar omdat het smullen is om andersmans ellende te kunnen meebeleven. Oftewel lectuur voor de  sensatiebeluste lezer.

Dan denk ik aan boeken over of van levende criminelen, moordpartijen in familiekring of ontvoeringen die verkeerd zijn afgelopen. Ik weet dat de mensheid van alles in staat is en nog meer dan ik zelf kan bedenken. Daar hoeft van mijn geen lekkerbeksausje overheen. Geef mij maar mythes, legenden, sprookjes, fantasy of science fiction. Daarin zit voor mij het echte leven waar ik meer van wil weten.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...