dinsdag 25 april 2017

#50books - 2017.17 Klassiekers

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.
En de zeventiende vraag van 2017 is:  
Welk boek moet je gelezen hebben volgens jouw omgeving?


In mijn fantasykring is het niet meer dan vanzelfsprekend dat The Lord of the Rings van de hand van J.R.R. Tolkien is gelezen of op zijn minst op het te-lezen-lijstje staat. Deze fantasy-klassieker zie ik zelf ook als de meester van het genre high fantasy. 

En wanneer men ook nog van film houdt dan worden ook de verfilmingen door Peter Jackson daarbij aangeraden.
In de tijd dat ik voornamelijk fantasy las en ook wat science fiction, werd de graphic novel The Sandman van Neil Gaiman regelmatig genoemd. Ik had destijds wel eens strips gelezen, was jarenlang lid geweest van de Eppo maar zoiets als een graphic novel kende ik eigenlijk niet.
In de ABC ging ik eens op zoek naar deze Sandman-reeks en zag dat een deeltje tegen de zeventig gulden kostte! Dat kon ik destijds echt niet betalen en al zag het er geweldig uit als ik er in bladerde, nee, die prijs was me echt te gortig. Maar jaren later ging de prijs naar beneden en werd mijn inkomen hoger dus greep ik mijn kans. Alle aanprijzingen uit het verleden verbleekten bij het plezier wat ik aan deze reeks beleefd heb en nog steeds beleef bij herlezen. Ik ben blij dat het zo vaak genoemd is als een must-read.


En dan met een grote stap naar de Nederlandse literatuur. Daarin is mijn omgeving ook wel unaniem eens dat Het Bureau van J.J. Voskuil een reeks is die niet gemist mag worden en al een klassieker was voordat de serie helemaal was uitgegeven.
Ook het hoorspel dat gemaakt is naar aanleiding van deze boeken, heeft de toon en de sfeer van het verhaal scherp weten te treffen. Dit wordt dan ook nogal eens aangeraden voor mensen die niet zo veel leestijd hebben.

Opvallend bij het noemen van deze aanraders is dat het allemaal reeksen zijn. Zo schoot ook nog de in zes delen uitgebrachte Mijn Strijd van Karl Ove Knausgård door mijn hoofd. Misschien dat verhalen in meer delen beter bij de lezers blijven hangen omdat ze er langer mee bezig zijn? In ieder geval zijn al deze klassiekers goed voor vele uren lees- en herleesplezier.



Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...