zaterdag 25 maart 2017

#50books - 2017.12 Onoplettend

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.
En de twaalfde vraag van 2017 is:  
Waar let jij op bij het lezen van een boek?
http://joostswarte.blogspot.nl/2015/09/cover-vrij-nederland-het-boek-is-dood.html

Eerlijk gezegd nergens.

Tenminste in de eerste instantie. Ik pak een boek, zak onderuit en begin te lezen. Het is afhankelijk van wat het geschrevene bij me oproept of ik ergens op ga letten.

Er zijn boeken die ik achter elkaar uitlees zonder daar een gedachten bij te krijgen. Dit zijn boeken waarvan ik tijdens het lezen wel geniet maar als ik het uit heb nog maar amper weet waar het over ging. Leuk voor het moment maar verder vergetenswaardig.

Andere boeken storen door voor mij irriterend taalgebruik, te voorspelbaar qua inhoud zonder andere extra's, oninteressant qua onderwerp. Dan probeer ik wel te kijken wat er dan nog wel boeiends tussen staat maar soms is dat hard zoeken. Toevallig las ik gisteren een artikel van iemand die het had over dat je veel kan leren van boeken die je storen, namelijk door goed te onderzoeken wat het is dat je stoort, je dit kunt gebruiken om je eigen schrijverijen te verbeteren. Ik vind dat wel een mooie.

En dan heb je natuurlijk de boeken waarbij de oh's en ah's niet van de lucht zijn. Daar zit ik dan ook in mijn hoofd voortdurend bij te praten. Ik stel vragen, spreek mijn hoop uit waar het heen gaat of juist niet, lees een zin nog eens omdat het me zo aanspreekt enzovoort. Dat is het lezen waarbij ik fysiek moe word maar wel door deze inspanning met een zeer tevreden gevoel achterblijf.

Het is dus wat een boek met me doet waar ik op ga letten en dat bevalt me prima.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...