maandag 6 februari 2017

#50books - 2017.06 Iedere versie een verhaal op zich

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.
En de zesde vraag van 2017 is:
Raak jij ook zo gedesillusioneerd als je na het lezen van een boek de film kijkt?


Vele jaren geleden zou ik volmondig ja hebben geantwoord maar sindsdien hebben zich twee veranderingen voorgedaan.

In de eerste instantie is dat de speciale effecten in films van zulke hoge kwaliteit zijn dat het meest onvoorstelbare nog als waarheidsgetrouw weergegeven kan worden. Daarbij gaat er zoveel geld in de filmwereld om dat men op allerlei detailniveaus aandacht kan schenken dat het nog realistischer maakt, denk hierbij aan kleding, decor, muziek en spraak.
Zo heb ik wel angsten uitgestaan voor de verfilming van Lord of the Rings van J.J. Tolkien maar dat bleek geheel onterecht. Drie jaar achter elkaar kwam rond de kersttijd een nieuwe Lord of the Rings-film uit en in al die jaren las ik het boek nog eens opnieuw. En eerlijk is eerlijk zonder de films had ik het boek niet zo vaak herlezen. Bij het boek bleef ik mijn eigen beelden houden en bij de films wist ik nog meer van de achtergrond waardoor ik veel meer begreep.
In mijn beleveing pakte het iets minder uit voor de verfilming van de Harry Potter-boeken maar omdat het er allemaal zo schitterend uitziet, kon het mijn plezier van zijn avonturen niet doen afnemen.


En dan is er nog de tweede verandering die zich in mijzelf heeft voorgedaan. Ik heb geleerd elke versie op zichzelf te bekijken.
In de loop der jaren zijn van bepaalde superhelden steeds nieuwe films gemaakt, zoals bijvoorbeeld van Batman, Superman en Spiderman. Wanneer ik me vast zou houden aan de eerste versie zou ik mijzelf behoorlijk beperken. Ik houd met name erg van Batman en kijk er altijd naar uit als hij in wat voor vorm dan ook verschijnt.
Misschien heb ik dat ook wel geleerd van de televisieserie Doctor Who waarin om de zoveel jaar de hoofdpersoon door een geheel nieuwe acteur met een geheel nieuwe persoonlijkheid de rol van de Doctor speelt. Een kwestie van meebewegen en eruit halen waar van te genieten valt.
Om terug te komen op de vraag beleef ik boek en film als twee verschillende versies die in wezen weinig met elkaar te maken hoeven te hebben. Met name is film vaak een bepaalde interpretatie en die kan me aanspreken of niet. Het verhaal op zich is voor mij dan ook niet heilig meer.

1 opmerking:

JannieTR zei

Vooral met het tweede deel van je antwoord kan ik volledig instemmen. Ik hoop morgen mijn bijdrage nog te leveren.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...