zaterdag 21 januari 2017

#50books - 2017.03 Verhalen en verhaal


In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.
En de derde vraag van 2017 is:
Zit je al een beetje in het boek dat je nu leest?

Het boek waar ik al even in bezig ben omvat tweehonderdvijftig korte verhalen. En juist bij een bundel zoals deze is het onmogelijk om echt in het boek te zitten. Het is zo gevarieerd dat het ene verhaal me bij de eerste twee regels al grijpt en het andere verhaal de klik pas bij de laatste alinea komt. En in het ergste geval vraag ik me na het laatste woord af wat ik in hemelsnaam gelezen heb. 

Toch zit ik nu wel een beetje in dit boek namelijk omdat ik mijzelf heb voorgenomen om elke dag een verhaal eruit te lezen. Dat lukt nog lang niet altijd en zeker niet op werkdagen waarin ik in de avond nog andere bezigheden heb maar op werkvrije dagen is het wel een gewoonte aan het worden en die gewoonte bevalt prima 


Naast deze korte verhalen is er wel ruimte voor nog een boek. En op dit moment zijn dat drie boeken in een namelijk Three Novels van Rovert Silverberg: The World Inside, Thorns en Downward to the Earth.

Vorige week heb ik daar het eerste hoofdstuk van gelezen en wilde gelijk wel verder. Maar er stond een examen te wachten en dat heeft de rest van de week mijn aandacht gevraagd zodat dit boek nog steeds openligt na dit eerste hoofdstuk.
De schrijfstijl van Robert Silverberg is wel zodanig dat het voor mij heel eenvoudig is om mij in het verhaal te verliezen. Het is zo natuurlijk hoe hij schrijft dat het bijna geen moeite kost om me op de woorden te concentreren en het verhaal mee te beleven. 




Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...