maandag 5 december 2016

#50books - 2016.49 Bladen

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de negenenveertigste vraag is:
Als je geen roman leest, wat lees je dan?

Over het algemeen ben ik een echte fictielezer. Ik heb altijd meer geloofd in de wereld en het leven te beschrijven door middel van verzonnen verhalen dan te proberen dit rechtstreeks te doen door een werkelijkheid te beschrijven. In mijn beleving zal fictie altijd meer vertellen dan non-fictie ooit kan doen. Hoogstwaarschijnlijk is dit dan ook de reden dat ik bijvoorbeeld bijna geen reisverhalen of biografieën lees.
De non-fictie die ik wel lees bevindt zich voornamelijk in bladen.  Zo ben ik lid van twee tijdschriften.

Als eerste ben ik inmiddels ook al wel zo'n twintig jaar lid van Onze Taal. Dit tijdschrift gaat over de Nederlandse taal waarbij het zich aan de tijdgeest heeft aangepast en meer beschrijft hoe men de taal gebruikt dan hoe het zou horen volgens bepaalde afspraken. Telkens weer weet het me te verrassen en leer ik in elk nummer wel wat nieuws.

Het andere tijdschrift lees ik pas een jaar en heet beeldenmagazine. Dit gaat over een grote liefde van mij namelijk de moderne beeldende kunst. Op hun website kun je de artikelen ook lezen maar ik vind het fijn om het vanaf een papieren versie tot me te nemen. Het blad spreekt me vooral aan omdat het over kunst schrijft hoe het door de schrijver beleefd wordt en niet met allerlei poeha en prietpraat.

Zoals je ziet, zoek ik in de non-fictie dus ook meer de beleving dan wat objectieve waarheid zou zijn. Het is alleen de subjectieve waarheid waarin ik geloof.










1 opmerking:

Unknown zei

Hey! Jij ook al Onze Taal :D. Mooi!

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...