dinsdag 11 oktober 2016

#50books - 2016.41 Kinderboeken voor alle leeftijden

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de eenenveertigste vraag is:
Lees je nog weleens kinderboeken? En waarom wel of niet?

Jazeker. Nog niet zo lang geleden, in juli dit jaar om precies te zijn, las ik het boekje Fiet Wil Rennen en schreef daar nog dit blogje over. Een boekje dat door een vriendin van mij werd aangeraden. En zo hoef je geen kinderen te hebben, die heeft zij ook niet, of in een kinderrijke omgeving te zitten om toch nog als volwassene van nieuwe kinderboeken voorzien te worden.

Daarnaast ben ik een zeer groot fan van alles wat Tonke Dragt heeft geschreven. Die boeken staan dan ook te pronken in mijn boekenkast en eens in de zoveel tijd herlees ik er daar weer eentje van. En het mooie is dat het me nooit verveelt en ik er nog telkens weer wat anders in lees net zoals ik dat met boeken voor volwassenen heb.


Van Arendsoog, mijn grote jeugdheld, kan ik ook maar geen genoeg krijgen. Alleen zijn die boeken op latere leeftijd wel wat moeilijker te verteren. Niet in de laatste plaats door het zware Christelijke sausje dat over het verhaal is gegoten. Als kind is me dat nooit opgevallen, liet ik dat langs me heengaan. Maar nu heb ik daar wel wat meer moeite mee. Ook is de schrijfstijl niet al te best. Iets waar ik op mijn huidige leeftijd ook meer moeite mee heb om daar geheel ongestoord doorheen te kunnen lezen. Maar ja, het kriebelt nu eenmaal bij tijd en wijle en dan sla ik er toch weer een open en probeer ondanks die mankementen te genieten van die grote avonturen zoals ik als kind ook heb gedaan.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...