zondag 17 juli 2016

#50books - 2016.29 Lezen, lezen, lezen

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de negenentwintigste vraag is:
Heb jij ook weleens aan binge reading gedaan?

Televisieseries verzwelg ik het liefst per seizoen. Er is zelfs nog maar weinig wat ik niet op die manier bekijk.
Maar als het over boekenseries gaat dan is het eerder het tegenovergestelde. In de fantasy- en graphic novel-wereld, zijn series eerder standaard dan een uitzondering. Maar in plaats van al die delen achter elkaar uit te lezen, wil ik er juist zo lang mogelijk van genieten en is het eerder zo dat ik aan het volgende deel begin omdat ik het echt niet meer kan houden. Dus geen bingelezen wat series betreft.

Maar wat ik nog wel eens doe, al gebeurt het misschien maar een of twee keer per jaar, is dat ik 's morgens in een boek begin te lezen en de hele dag niets anders doe dan lezen. Eten, drinken en de wc-gang zijn dan noodzakelijke maar hinderlijke onderbrekingen. De laatste jaren zit daar dan nog de afleiding van internet bij maar daarvoor deed ik op zo'n dag werkelijk niets anders dan lezen.


Het gaat dan om een boek dat ik of heel graag uit wil lezen of eens helemaal in wil gaan zitten. Het zijn dagen waarin mijn ogen niet moe worden, eerder energie krijgen van al die letters. En het wonderlijke is dat er niets anders bestaat dan de wereld van dat boek. Pas door een nacht te slapen, kom ik dan weer terug in deze wereld en herinner me een ander leven. Altijd een zeer intense ervaring.

1 opmerking:

Unknown zei

Ooooo dit is zo herkenbaar! Ik riep vroeger tegen mijn ouders als ik moest komen eten: "Nog even de pagina uitlezen!" en vervolgens zat ik al weer vier bladzijden verder voor ik dan aan tafel ging....

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...