dinsdag 17 mei 2016

#50books - 2016.20 Lezen met/zonder potlood

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.

En de twintigste vraag is:
Maak jij notities bij het lezen en hoe doe je dat?
 
Eigenlijk niet. En dat komt omdat ik het liefst wanneer ik een boek lees, helemaal in dat boek wil kruipen zonder door wat dan ook afgeleid te worden.

Maar er zijn wel uitzonderingen. En misschien wel heel veel uitzonderingen.
Zo laat ik me regelmatig uit een verhaal halen omdat ik een woord wil opzoeken uit het Engels of Duits. Met een ereader is dat wel heel eenvoudig gemaakt met het woord even aantikken en hopla daar is de verklaring. Maar niet altijd heeft dat woordenboek een klinklare oplossing en vooral niet als het deels fantasywoorden zijn zoals die nogal eens in science fiction en fantasy gebruikt worden.
Ook kan ik door een verhaal opeens een vraag in mijn hoofd krijgen die daar niet weg wil gaan voordat ik een antwoord heb. Zoals 'wanneer dit boek in het begin van de twintigste eeuw afspeelt, hoe logisch is het dan dat iedereen een auto heeft?' Dan zal ik toch echt eerst even moeten gaan googlen voordat ik weer de rust en de aandacht voor de oorspronkelijke tekst heb.

En dan zijn er nog de series. Boeken waarvan de schrijver het niet is gelukt om in een keer zijn verhaal te doen. Bij manga bijvoorbeeld is dat heel gebruikelijk. Die deeltjes komen echter niet allemaal tegelijkertijd uit en dan zit er nog wel eens een behoorlijke tijd tussen voor er en volgend deeltje komt. Met het geheugen waarmee ik behept ben is dat ondoenlijk behalve als ik aantekening maak.
Bij de serie Claymore van Norihiro Yagi heb ik dan ook een schriftje in gebruik genomen waarin ik de belangrijkste gebeurtenissen en alle personages heb opgeschreven om het lezen van een volgend deeltje te veraangenamen doordat ik makkelijk even kon terugkijken naar de voorgeschiedenis. Dit schriftje ligt nu in de kast bij alle 27 deeltjes.

Vroeger maakte ik regelmatig hele uittreksels van boeken puur voor de lol. Op die manier beleefde ik het boek nog eens keer op nieuw. Meestal was dit bij herlezing van een boek en dan na elk hoofdstuk in een schriftje opschrijven wat er gebeurd was.

Maar als je het me eerlijk vraagt. Nee, dan ga ik het liefst onderuit en doe ik niets anders dan alleen het lezen van de woorden van de schrijver.

1 opmerking:

Unknown zei

Oe, heerlijk: in een hoekje met een boekje ;)

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...