maandag 7 maart 2016

#50books - 2016.10 Laat het boek zelf spreken

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de tiende vraag is:
Is een Boek van de Maand bij De wereld draait door voor jou de reden om het te gaan lezen?

Heel eerlijk gezegd is het zo lang geleden dat ik dat programma gezien heb en dan ook nog eens slechts een of twee keer dat ik geen echt oordeel over dit televisieprogramma heb. Daarmee is het ook lastig om te kunnen bepalen of een door dat programma aangeprezen boek voor mij interessant zou zijn.

Van het televisieprogramma Boeken van de VPRO vind ik het altijd zo prettig dat er met de schrijver zelf gesproken wordt. Het wordt aan jou als kijker overgelaten of je de boeken die daar worden besproken, wil lezen of niet.

Bij een boek van de maand krijg ik wel meer de kriebels en voelt het alsof er iets verkocht moet worden oftewel dat het meer om geld gaat dan om het boek zelf. Maar dat is wellicht weer niet eerlijk ten opzichte van de schrijvers van deze boeken die er niet eens voor gekozen hebben om op deze manier onder de aandacht gebracht te worden.

Het hele promoten van boeken blijft een ingewikkelde zaak. Doe je het niet dan worden boeken over het hoofd gezien. Doe je het bij commerciële programma's dan wordt het als een geldkwestie gezien. Doe je het in elitaire kringen dan gaat het weer aan het brede publiek voorbij.

In ieder geval zal ik nooit een boek gaan lezen omdat het in een bepaald programma onder de aandacht is gebracht. Ik zal het wel lezen als ik het onder ogen kom op wat voor manier dan ook en het boek mij zelf aanspreekt.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...