maandag 25 januari 2016

Er moet iets gebeuren - Maartje Wortel


Het eerste boek van de uitgever Das Mag dat ons maanden geleden uitnodigde om medeoprichter te worden. Wanneer ik dat niet gedaan had, zou ik ook dit boek niet hebben gelezen. Nederlandse literatuur trekt me niet meer zoals vroeger en iets nieuws uitproberen op dat gebied, komt er vaak niet van. Maar nu werd dit boek in mijn schoot geworpen en dacht ik, ach waarom niet.

En daar heb ik zeker geen spijt van. Gelijk bij de eerste bladzijden van het eerst verhaal was ik al verkocht. De schrijfstijl is helder met vaak korte zinnen. Er wordt onmiddellijk een stemming van authenticiteit opgeroepen. Hier is een levend wezen van vlees en bloed aan het woord en spreekt niet alleen maar met het hoofd zoals ik in veel andere literatuur tegenkom.
Ik had nog niet direct in de gaten dat het om een verhalenbundel ging en was lichtelijk teleurgesteld dat het verhaal niet verder ging. Maar het tweede verhaal maakte dit gelijk weer goed en liet mij tevreden achter. Zoals zo'n beetje alle verhalen in deze bundel.



Natuurlijke twists waarmee de verhalen worden afgerond of einden waarmee gesuggereerd wordt dat er van alles is gebeurd en dat men daarmee verder maar te leven heeft. Van het bijna angstaanjagende absurde naar de diepe rouw waarvan niemand weet of een mens daar nog ooit uit kan komen. De personages in de verschillende situaties zijn allemaal geloofwaardig en makkelijk met mee te leven.

Oftewel ik ben bijzonder aangenaam verrast en zou nog wel zo'n bundel korte verhalen willen verorberen.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...