maandag 25 januari 2016

#50books - 2016.04 Een boek voor iedereen bestaat niet

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de vierde vraag is:
Welke 10 boeken zou iedereen gelezen moeten hebben?

Iedereen? Dat klinkt mij als religie in de oren en mijn overtuiging is dat daar meer narigheid dan goeds van komt.

Als ik het wat kleiner houd en naar de mensen om mij heen kijk dan zou ik de ene zeker de Sandman-reeks van Neil Gaiman aanraden maar de ander wil ik dat absoluut niet aandoen. Die geef ik liever als tip de Mijn Strijd-reeks van Karl Ove Knausgård terwijl ik daar de derde een nachtmerrie mee bezorg. Die zal weer meer gelukkig worden van De torens van februari van Tonke Dragt. En ga zo maar door.

Wanneer ik boeken dan ook aanraad aan andere mensen dan stem ik dat af op die persoon en zal nooit en te nimmer een boek opdringen aan een ander. Boeken zijn voor mij te persoonlijk om zo maar als gemeengoed de wereld in te werpen.



Ik ken ook mensen die geen boeken lezen simpelweg omdat ze er de rust niet voor hebben of niet de ruimte in hun hoofd of omdat ze het geen aangename bezigheid vinden. Laat ik  voor die niet-lezers nou ook een boek gevonden hebben: Schapen tellen van Hans van der Meer. Trouwens ook een aanrader voor wel-lezers. Maar dan weer niet voor iedereen.

1 opmerking:

Liesbeth zei

Geweldig - relativerender kan bijna niet!
En je hebt helemaal gelijk, niets is voor iedereen.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...