woensdag 28 oktober 2015

#50books - 2015.40 Briefwisseling

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.

En de veertigste vraag is:
Lees jij nog wel eens een briefroman of brievenbundel, en denk jij ook dat dit genre binnenkort verdwenen is?

Eerlijk gezegd, denk ik dat ik nog nooit een briefroman of brievenbundel gelezen heb. Wel dagboeken wat er qua sfeer wellicht het meest in de buurt komt. En waarom ik zo'n briefroman nooit gelezen heb, zou ik niet kunnen beantwoorden. Wellicht dat ik er nooit eentje mijn pad heeft gekruist. In ieder geval is het geen bewuste keuze geweest. (En terwijl ik dit type hoor ik dat stemmetje in mijn achterhoofd die zit te jengelen dat ik er vast wel eentje gelezen heb maar dat weer eens niet heb kunnen onthouden waardoor ik later met schaamrood moet bekennen dat ik er best wel wat ken).

Het wachten bij de brievenbus ken ik nog goed uit mijn tienertijd waarin een vriendin opeens met haar familie naar een andere provincie verhuisde. In tegenstelling tot wat velen tegen ons zeiden, was het contact in het begin nog niet zo heel veel maar hoe langer we zo ver uit elkaar woonden, hoe inniger het contact.
Zo leerde ik alleen met de trein en bus reizen. En ook liep de telefoonrekening van mijn ouders wat uit de hand als ik weer eens drie uur door middel van een verlengsnoer op de gang had zitten bellen. Deze vormen van contact was ons niet genoeg en we schreven dan ook nog eens lange brieven aan elkaar die ik allemaal nog heb. Ook maakten we zelf ansichtkaarten in de meest onmogelijke maten om te kijken of de PTT deze zou bezorgen. En ja, alles is aangekomen. Dat was nog eens een gave manier van communiceren.
Nu sturen we mails maar nooit meer zo uitgebreid en creatief als destijds.

Dat het genre zal verdwijnen denk ik niet al zal het wellicht niet zo zijn dat de brieven op papier hun eerste levenslicht zagen. Door middel van mail zal er zeker ook heel wat gecorrespondeerd worden. Dat de sfeer van deze briefwisseling zal veranderen, dat denk ik daarmee wel. Zo traag en bedachtzaam de papieren briefwisseling is, zo snel en impulsief kan de communicatie per mail zijn. Alle communicatie heeft zo zijn eigen tijdsgeest.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...