dinsdag 4 augustus 2015

#50books - 2015.30 Altijd weer

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.

En de dertigste vraag is:

Welk(e) boek(en) ken jij waarin het weer een prominente rol speelt?

Het eerste waar ik bij deze vraag aan moest denken was de watersnoodramp van 1953 en om precies te zijn aan de televisieserie Het Wassende Water dat weer gebaseerd was op een boek van Herman de Man (dat laatste heb ik even opgezocht). Maar aangezien ik dat boek niet gelezen heb en die serie alweer van zo lang geleden is dat ik amper nog weet wat er nou allemaal in gebeurde, is dat wellicht niet zo'n goed voorbeeld.

Tot mijn verbazing kon ik verder niet echt ergens zo een-twee-drie opkomen terwijl het weer in ons Nederland toch dagelijks onderwerp van gesprek is. Ik zou verwachten dat dit dan ook in boeken veel voor zou komen. Maar blijkbaar wordt het vaker als sfeermaker dan als een hoofdpersonage gebruikt.

Behalve in sprookjes of mythen of...fabels! Jaaaaaaaa, in de graphic novel serie Fables van Bill Willingham & Mark Buckingham is de vader van hoofdpersonage Bigby (onze grote boze wolf) niemand minder dan de Noorder Wind. En dan kun je wel voorstellen wat voor krachten komen kijken als deze geweldenaar in beeld komt. Een personage om zeker rekening mee te houden en die zeker in een aantal delen een prominente rol speelt.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...