donderdag 6 augustus 2015

#50b00os - 2015.31 Geïnspireerd

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.

En de eenendertigste vraag is:

Welk ‘verbeter-jezelf’ boek heb jij onlangs (of ooit) gelezen wat je waardevolle inzichten gaf en je ook nog eens daadwerkelijk in beweging bracht om zaken te veranderen?

Na het lezen van dit boek schreef ik daar een blog over en eindigde met "Of ik nu voor mijzelf beter heb leren vragen, is nog maar de vraag. Ik heb mijzelf geleerd niets te willen zodat het niet pijn doet als er op een vraag nee komt. Misschien is het een idee om dat eens anders te gaan voelen."
Dat was nog een voorzichtige formulering vlak na het lezen van dit boek.

De dagen daarna bleef het boek in mijn bewustzijn. Allerlei flarden van gebeurtenissen uit Amanda Palmer haar leven bleven voorbij schieten in mijn gedachten. En mijn emoties schoten daarbij mee zoals de pijn bij alle haat van de mensen en de ontroering bij die momenten waaruit bleek dat mensen ook heel meelevend en er voor elkaar kunnen zijn.

Maar uiteindelijk is de grootste invloed die dit boek op me heeft gehad, dat ik weer ben gaan schrijven. Het lezen over Amanda Palmer haar eindeloze stroom van creativiteit gaf mij dat duwtje van dat creëren een van de fijnste dingen in het leven is. Ik weet uit ervaring dat ik er altijd beter van word en toch zijn er lange periodes dat ik alleen maar consumeer.

Met 750word.com ben ik alweer een maand elke dag aan het schrijven. En al bestaat het voornamelijk uit iets wat op dagboekfragmenten lijkt, het is het moment van de dag dat ik even stilsta bij wat ik zou kunnen laten stromen en tot bestaan kan brengen. Zonder het duwtje van Amanda Palmer haar boek zou ik in ieder geval nu (nog) niet hiermee bezig zijn.

Ook werken er nog allerlei andere kleine veranderingen mee in hoe ik de wereld en mijzelf beschouw. Deze zijn echter te subtiel om te kunnen beschrijven in een blog als deze. Dat zijn meer onderwerpen voor een goed gevuld boek.

Geen opmerkingen:

Clarkesworld Magazine 207 December 2023

Met The Gift in de zeer herkenbare stijl van Matt Dixon op de voorkant bevat het decembernummer van Clarkesworld Magazine acht science fic...