zaterdag 7 maart 2015

#50books - 2015.09 Treinlezen

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.
En de negende vraag is: 
Wat en hoe lezen jullie onderweg?

http://www.iculture.nl/t-mobile-gaat-ns-voorzien-van-draadloos-internet-in-de-trein/

Wandelend en fietsend is in de stad te gevaarlijk om in een stuk tekst verdiept te raken. In de auto of bus geeft soms de routebeschrijving mij al een weeïg gevoel in de maag dus daar is lezen zeker geen optie.

Ideaal om onderweg te kunnen lezen, vind ik de trein en dan het liefst in een stiltecoupé met mensen die snappen waar deze voor dient. Maar in een andere coupé met veel leven om me heen, gaat het ook wel al is de kunst van het concentreren daar wel van een hoger niveau. Het fijnste is al de treinreis minstens een uur duurt zodat er de mogelijkheid is om diep in een tekst weg te zakken.

In de trein lees ik altijd iets handzaams, iets van een formaat dat makkelijk mee te nemen is en waarvoor ik geen extra tas hoef mee te nemen. Dit kan zijn een oprolbaar tijdschrift, een pocketboek of mijn e-reader. Als ik het maar in mijn jas kan steken in de winter en in mijn rugzakje in de zomer.

Maar eigenlijk heb je in de trein helemaal geen tekst nodig om een avontuur mee te maken. Als je onderweg naar buiten kijkt dan is er genoeg in het afwisselend landschap te lezen om nieuwe verhalen op te doen.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...