dinsdag 23 december 2014

#50books - 2014.51 Het spiegelbeeld van de held

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De eenenvijftigste vraag is
Wie is jou favoriete slechterik?

Moriarty!

De eerste keer dat ik kennis met hem maakte, was in de Sherlock Holmes televisieserie met Jeremy Brett als Holmes en Eric Porter als Moriarty. 
Later ben ik hem in nog vele andere vormen tegengekomen. Natuurlijk in de boeken van Arthur Conan Doyle waar alle latere versies op gebaseerd zijn. En zo ook bijvoorbeeld in de hologram Moriarty in de televisieserie Star Trek: The Next Generation.

Mijn liefde voor Moriarty zit hem in dat hij en Holmes net zo goed gewisseld zou kunnen hebben van plaats op de schaal van goed en kwaad. En ook dat deze twee hoogbegaafde tegenpolen eigenlijk niet zonder elkaar willen leven simpelweg omdat ze eindelijk iemand hebben gevonden die hun genialiteit werkelijk doorgrondt.



Het is dat Moriarty echt ver over de grens van het toelaatbare gaat en daarmee zijn recht op acceptatie verspeeld heeft. Dit brengt mij voortdurend in tweestrijd als ik aan hem denk. Hij intrigeert door zijn intelligentie en dat maakt hem juist zo gevaarlijk.

Briljant vind ik nog altijd hoe Arthur Conan Doyle hem samen met Sherlock Holmes in de Reichenbachfall heeft laten verdwijnen.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...