zondag 30 november 2014

#50books - 2014.48 Zo oorspronkelijk mogelijk

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De achtenveertigste vraag is


Kies jij wel eens voor de anderstalige versie van een boek en waarom?

http://www.npowetenschap.nl/programmas/labyrint/labyrint-tv/2012/januari/25-01.html

Als het kan lees ik een boek in de taal waarin het geschreven is omdat ik denk op die manier het dichtst bij de bedoeling van de schrijver te kunnen komen.
 
Ik weet dat vertalers verschrikkelijk hun best doen om de tekst hun oorspronkelijke waarde te laten behouden. Toch kan het niet anders dan dat er bij vertalingen vervormingen optreden. Soms geeft dit dan weer juist zijn eigen charme aan het boek maar het kan ook enorme afbreuk doen aan de tekst. 

Om dit risico te beperken grijp ik het liefst naar de oorspronkelijke taal. Helaas ben ik alleen het Nederlands, Engels en Duits machtig genoeg om te kunnen lezen. Voor de rest leun ik dan ook met volle vertrouwen op de vertalers.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...