zaterdag 22 november 2014

#50books - 2014.46 Neem mij mee!!

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De zesenveertigste vraag is


Hoe kan een boek jou verleiden tot het kopen ervan?


http://photograffity-by-annika.blogspot.nl/2012/02/neem-mij-mee.html 
Met mijn inmiddels anderhalf plankje ongelezen boeken, sta ik altijd in de niet-kopen modus. Ook ben ik geen fan van winkelen dus dat zou geen probleem hoeven zijn. Maar voor boeken ligt het dan toch weer net even anders. 

Boeken hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht en roepen allemaal om het hardst "neem mij mee". Daarvoor hebben ze allerlei verschillende soorten trucen. De een doet het door een deel van een serie te zijn waar ik toch de voorgaande delen van had of geschreven door een auteur die me al heel erg aansprak. Die hoeven niet heel hard te roepen.
 
De ander heeft over zich laten vertellen door vrienden/kennissen/bekenden/viasocialemedia waardoor ik na de tigste keer zo'n titel voorbij te zien komen het niet meer kan laten liggen omdat ik nu eindelijk ook wel eens wil weten waar al die ophef tig jaar geleden over ging.
 
En dan heb je nog die boeken die zich als een heroïnehoertje voor veel te weinig geld aanbieden. Wanneer ik koopzuchtig ben (dat overkomt me zo nu en dan), val ik als een blok voor dit soort verleidingstechnieken.

Als laatste zijn er nog de juweeltjes. Deze laten zich niet zo makkelijk te pakken krijgen. Ze willen dat je moeite voor ze doet. Ze staan argeloos tussen een hoop andere boeken te wachten tot jij je oog er op laat vallen, het aarzelend uit de kast trekt en gegrepen door wat de kaft oproept het boek open laat vallen. Een paar woorden is dan genoeg en is de beslissing gevallen dat het mee naar huis gaat.

Op welke manier dan ook een boek mij heeft weten te verleiden, het is nog maar zelden voorgekomen dat ik er spijt van heb gekregen. Dit maakt dat het anderhalf plankje ongelezen boeken vaak zich uitbreid naar een en driekwart tot bijna twee. Kopen gaat nog altijd sneller dan lezen.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...