donderdag 13 november 2014

#50books - 2014.45 De kunst van het vragen

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De vijfenveertigste vraag is


Welk boek wil jij dit jaar van Sinterklaas of de kerstman ontvangen?

Een boek krijgen is iets heel anders dan zelf een boek kopen. Wanneer ik een boek krijg, houdt zo'n boek altijd de herinnering aan de gever. Sommige boeken zijn daarom helemaal niet geschikt om te krijgen, die zijn te gewoontjes of horen van te voren al te veel bij mij. Een cadeau is een boek dat anders is dan wat ik normaliter al lees.

En The Art of Asking van Amanda Palmer is daar een heel goed voorbeeld van.

Neil Gaiman is de schrijver waar ik al vele jaren fan van ben en wiens blog ik ook al jaren volg. Hier schrijft hij voornamelijk over zijn artistieke bezigheden maar ook over persoonlijke gebeurtenissen als deze hem heel diep raken. Een daarvan was het verliefd worden op Amanda Palmer, inmiddels zijn wettelijke echtgenoot. Doordat hij over haar schreef, werd ik ook nieuwsgierig naar wat zij dan deed en volg ik haar via Twitter.

Zo heb ik met haar mee kunnen leven in de tijd naar haar optreden tijdens een TED-evenement. Daar legt ze uit dat je in plaats van geld vragen je mensen kunt laten geven. Dit was in februari 2013.

En dan heeft zij nu een boek geschreven over ditzelfde onderwerp. Heel eerlijk gezegd was ik eerst nog niet eens zo nieuwsgierig maar na het lezen van Neil Gaiman zijn blog van 12 november 2014 over dit boek ben ik wel heel nieuwsgierig geworden. Zij kan rechtstreeks benoemen waar zij vindt dat het om gaat en dat is ook wel mijn stijl.

En ja, als ik dan toch aan de Sint of de kerstman een cadeau mag vragen, graag deze.


Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...