zaterdag 1 november 2014

#50books - 2014.43 Leeszieltjes winnen

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De drieënveertigste vraag is


Nederland leest: goed initiatief om mensen aan het lezen te krijgen of niet?

http://www.hbvl.be/cnt/aid1491650/naakte-vrouwen-moeten-doodskisten-aan-de-man-brengen-2 Het fenomeen reclame heb ik lange tijd heel erg vervelend en overbodig gevonden. Tot ik zelf een boodschap had die ik aan de man wilde brengen. Het is een kunst om mensen van jouw informatie te doordringen en dat ze daar nog blij mee zijn ook. In de reclamewereld halen ze al zeer lange tijd bijna blote dames uit de kast om hun waren te slijten of deze dames nu relevant voor de zaak zijn of niet. Dat het de aandacht trekt, is wel zeker.

Waar mensen ook heel gevoelig voor zijn, is als iets gratis is. Het uitdelen van boeken en dan ook nog een beetje dunne boekjes is denk ik daarom best een slimme zet in die zin dat mensen het mee naar huis nemen.

Nu is er heel veel goedbedoelde rommel in de wereld en het meeste beland thuis direct in de prullenbak (tenminste bij mij). Ik kan me voorstellen dat mensen die het boekje van Nederland Leest hebben meegenomen thuis besluiten het ongeopend in de papierbak te leggen. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat als het op tafel is beland er wel eens iemand in gaat bladeren en zelfs in gaat lezen. Een deel zal dan al snel afhaken want de tekst kan bij veel mensen de aandacht niet lang vasthouden. 

Maar een enkeling zal gegrepen worden. En daar doen ze het dan allemaal voor. Elk leeszieltje is er weer een. En wat mij betreft is dat altijd winst.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...