zaterdag 13 september 2014

#50books - 2014.36 Mijn drie

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De zesendertigste vraag is 
Wie zijn volgens jou de nieuwe grote drie van de Nederlandse literatuur?

 http://contraquerencia.blogspot.nl/2013/02/top-3-de-canciones-empalagosas.html
Mijn eerste reactie was dat ik maar pas sinds kort weer Nederlandse literatuur lees en daar nog een beetje in aan het komen ben waardoor ik niet zo even drie namen op kan hoesten.
Wel eentje, namelijk Arthur Japin. Het mooie is dat ik zijn boeken niet eens zo hemeljuichend goed vind maar wel proef dat zijn boeken een lange houdbaarheidswaarde hebben. Ze zijn tijdloos. Een sterk element voor een grote drie-nominatie. Plus dat zijn schrijfstijl en taalgebruik voor een groot publiek toegankelijk is zonder dat het aan kwaliteit inboet.


Mijn tweede reactie is dat Nederlandse literatuur op een heel eigen wijze geïnterpreteerd kan worden waardoor mijn schrijvers hoofdzakelijk alleen aan het Nederlandse burgerschap hoeven te voldoen.

Dan kom ik al heel snel uit bij Toon Tellegen. Deze auteur heeft een oeuvre waar iedereen op aarde (groot en klein) enorm veel plezier aan kan beleven. Het mooie van zijn verhalen vind ik dat de lezer het precies zo op kan vatten als waar hij op dat moment voor open staat. Verhalen die nooit vervelen en ook van een tijdloosheid zijn waardoor ze voor altijd meegaan.

Als derde kom ik dan bij een persoonlijke favoriet die wat mij betreft niet genoeg aandacht kan krijgen. Dit is Tonke Dragt. Haar jeugdboeken zijn geschapen met magie waar je al lezend in wordt gezogen en als een ander mens weer uitkomt.  Geschreven met als doelgroep de jeugd maar voor volwassenen minstens zo interessant.

Een top drie vraagt ook nog om een volgorde maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Laat ze hand-in-hand naast elkaar staan.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...