maandag 1 september 2014

#50books - 2014.35 Zing het maar

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De vijfendertigste vraag is 
Hoe lees jij boeken waar dialect in staat?
http://www.overtuigendeteksten.nl/nieuws/vanaf-3-sept-op-tv-dat-is-andere-taal
Daar ga ik altijd even goed voor zitten. 
In eerste instantie lijkt het alsof ik er niets van zou kunnen begrijpen. Het woordbeeld is dan zo onbekend dat ik er niets van maken kan. Soms wil ik het dan wel eens opgeven en het dan maar overslaan. Maar meestal ben ik toch te nieuwsgierig en probeer het dan nog eens.
Dan kijk ik of ik de woorden in mijn hoofd kan laten klinken. Dat wil ook nog lang niet altijd de oplossing zijn. De ervaring met die klanken zijn te weinig om er zo makkelijk mee uit de voeten te kunnen.
Dus dan wordt het hardop uitspreken. Eerst lettergreep voor lettergreep en dan sneller zodat het natuurlijker gaat klinken. En dan geschiedt daar het wonder. Opeens begrijp ik haarfijn wat er gezegd wordt.
Dat dialect blijft telkens weer een avontuur.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...