zaterdag 9 augustus 2014

#50books - 2014.31 Het tegendeel bewezen

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De eenendertigste vraag is

Wat vind jij van boekverfilmingen?
 

Lang was ik van mening dat boeken niet verfilmd konden worden, dat verfilmingen altijd afbreuk zouden doen aan de boeken en dat een verfilming voor eeuwig het lezen van het boek waarop het gebaseerd is, zou verpesten.

Totdat....de verfilming door Peter Jackson van The Lord of the Rings uitkwam in drie delen uitkwam. Woooow, wat een details, wat een keuzes om wat wel en wat niet in de films te stoppen, wat een decors, wat een cast, wat een make-up, wat een muziek!

In de jaren dat de films uitkwamen, las ik steevast het boek nog een keer. En al speelden beelden uit de films (die ik allen drie of meer keer in de bioscoop had gezien) bij het herlezen wel eens door mijn hoofd, toch waren er ook nog mijn eigen beelden van de keren dat ik het boek gelezen had voordat de films er waren. Deze vloeiden natuurlijk in elkaar over en zijn uiteindelijk tot een nieuw geheel samengesmolten.

Nog steeds blijf ik wat huiverig als een film gebaseerd is op een boek dat ik al gelezen heb en nog een beetje meer als dat boek aan mijn hart ligt. Maar ik weet nu ook dat het anders kan en een verfilming ook nog wat extra's kan brengen.

1 opmerking:

Liesbeth zei

Ja, dit is een prachtig voorbeeld! Was er aanvankelijk ook huiverig voor maar vond ze fantastisch!
Geldt ook voor de Zweedse verfilming van Milennium (Stieg Larsson). Ook zo goed en zorgvuldig.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...