zaterdag 2 augustus 2014

#50books - 2014.30 Schrijven voor het leven

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De dertigste vraag is

Zou jij een boek willen schrijven?

http://www.esquire.nl/Stijl/Zo-schrijf-je-een-gedicht-voor-haar
Of ik een boek wil schrijven? Ik heb er al tig geschreven!

Als kleuter was ik gefascineerd door letters en zodra ik schrijven kon, kwamen de eerste gedichten, op losse blaadjes, geschreven met een vier-kleuren-ballpoint. 

De typemachine kreeg ook al snel mijn volle aandacht. Daar sloeg ik mijn eerste rondjes voor de o uit het vierkante, gerecycled grauw kladblokpapier en ontstonden de eerste korte verhalen. 

Vervolgens werd er een hele reeks aan verschillende soorten schriften aangeschaft, ieder met een eigen onderwerp: haiku's, gedichten, losse verhalen, vrij associëren, noem maar op. 

In de loop der jaren zijn er tijden geweest dat de schriften, de blaadjes, de agenda's, de opschrijfboekjes allen onaangeroerd in de kasten bleven liggen. Maar telkens weer ontvlamt toch wel weer de behoefte om de pen ter hand te nemen. 

Het schrijven met behulp van een computer is bij mij nog nooit echt aangeslagen. Ik sluit niet uit dat dit ooit nog gaat gebeuren maar tot nu haakte ik steeds weer snel af.

Dus of ik een boek wil schrijven? Ik heb er al tig geschreven! 
Alleen heb ik geen enkele neiging om al die woorden met anderen te delen. Schrijven voelt persoonlijker dan een tekening, een schilderij laten zien, een zelf geschreven liedje voordragen of in een blog antwoord geven op boeiende vragen. Mijn meeste schrijven gaat over mijn wereld die niemand anders kent en ook niet hoeft te kennen. Het is mijn veiligste plek.

Maar! Ik heb al maanden plannen om mijn schrijven op een andere manier aan te gaan wenden, het uit een andere wereld te halen die ik wel wil delen en zelfs op een blog te publiceren. Dus wie weet, komt dat boek er ook ooit nog wel eens.



2 opmerkingen:

Ninia zei

Wel bijzonder dat je een veiligste plek voor jezelf hebt gecreëerd. Iets om te koesteren.

Dus wie weet komt er straks nog een blog bij: Niek schrijft een boek. Ik bestel vast de eerste druk van het boek ;)

Niek zei

Hihi, dat blog bestaat al jaren. Heb jij zelfs al eens een opmerking op geplaatst. We blijven hopen.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...