maandag 21 juli 2014

#50books - 2014.29 Koning voor altijd

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De negenentwintigste vraag is
Wat is je favoriete klassieker?


Zonder enige twijfel Le Morte d'Arthur van Sir Thomas Malory. De avonturen van koning Arthur en zijn ridders vertelt op een klassieke wijze. Dit is ook een van de tien boeken die ik zou meenemen naar een kleinere woning uit vraag 15 van deze #50books-reeks.
Voor mij persoonlijk zijn dit de kernverhalen van koning Arthur. Met deze versie heb ik de meeste uren doorgebracht. En al heb ik allerlei aanverwante versies en afgeleiden van deze koning gelezen, het is toch telkens weer dat ik bij Le Morte d'Arthur terug blijf komen.
Vele jaren lang heb ik geprobeerd alle riddernamen in een register op te nemen en te ontdekken of zij vriend of vijand van de koning waren. In de uitgebreide opsommingen in het boek van welke ridder tegen welke ridder vocht, werd het soms zo een wirwar dat ik het spoor kwijtraakte. Het register heb ik nooit voltooid maar door de vele herlezingen zijn de namen steeds vertrouwder geworden, de opeenvolging van gebeurtenissen steeds helderder en de herkenning steeds groter waardoor het nu een warm thuiskomen is.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...