zaterdag 12 juli 2014

#50books - 2014.27 Alleen nog auto bio

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De zevenentwintigste vraag is
Lees jij (auto)biografieën en waarom wel of niet? Wat was de laatste (auto)biografie die je las?

http://www.bioauto.com.ua/news.html
Vallen dagboeken onder autobiografieën? Zo ja, dan heb ik wel wat van Hans Warren gelezen. Maar ik denk dat een autobiografie toch meer is van iemand die zijn eigen leven overziet en vanuit het heden naar zijn eigen verleden kijkt met de daarbij horende interpretatie. Hoogstwaarschijnlijk krijg je dan net zoals bij geschiedschrijving meer een tijdsbeeld van de persoon op het moment dat het geschreven wordt dan hoe het werkelijk geweest is. Een dagboek kan dit denk ik beter treffen.

Niet dat dit me tegenhoudt om autobiografieën te lezen. Het zal best interessant kunnen zijn om te lezen hoe iemand zijn eigen leven ervaren heeft. Maar ik heb nog zoveel boeken in mijn kast staan die gelezen willen worden en van een heel ander genre zijn dat het er simpelweg voorlopig nog niet zo van komt.

Maar als iemand mij er eentje cadeau zou doen dan is er een zeer grote kans dat ik het boek lezen zal.

Tot die tijd blijf ik verder alleen met de auto bio.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...