maandag 30 juni 2014

#50books - 2014.26 Spelen met letters

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De zesentwintigste vraag is
Met welk boekje heb jij leren lezen of het alfabet geleerd?

http://hetkeukenraam.blogspot.nl/2011/02/lol-met-letters.html

Mijn moeder vertelde graag het volgende verhaal:
Op een dag kwam mijn moeder naar de kleuterschool en zag daar de kleuterjuf. Zij bleken elkaar van iets heel anders te kennen. Dus de kleuterjuf zei: Goh, welk kind is van jou? Mijn moeder wees mij vol trots aan. Ooooh, is dat jouw dochter, heeft de kleuterjuf uitgeroepen, die moet je leren lezen, daar is ze helemaal aan toe.

Naar aanleiding van deze ontmoeting heb ik een doos gekregen met kartonnen kaartjes waar afbeeldingen op stonden en een bak vol met kleine, witte plastic kaartjes waarop letters stonden. Bij de doos zat een uitklapbare lijst met de woorden in vele verschillende talen. Als mijn herinnering juist is dan was Nederlands niet de eerste kolom met woorden maar een andere taal. Dat gaf allemaal niets, ik vond al deze woorden even fascinerend. En wat te denken van dat rondje met een schuine streep er doorheen? Of dat andere rare teken, de ß? Heel veel uren heb ik met deze letterdoos gespeeld en jaren later nog eens geprobeerd er wat woordjes in een andere taal mee te leren.

Of ik er echt heb van leren lezen, weet ik niet.

In de eerste klas kreeg ik eerst per thema woorden geleerd. Na verhuizing naar een andere plaatst moest ik opeens aap spellen met een heel ander soort letterdoos. Maar ik kon alleen nog maar boer, boerin en boerderij dus dat was gelijk huilen geblazen.

Ondanks de grote belangstelling ging het lang niet over rozen. En nog altijd heb ik moeite met talen, ook het Nederlands.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...