zaterdag 24 mei 2014

#50books - 2014.20 Het haakt

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De twintigste vraag is

Fouten in boeken, wat doe jij ermee?

http://www.allebedrijvenin.nl/nieuws/10-contentfouten-waarmee-je-je-website-verprutst
Zodra mijn oog op een fout in een tekst valt, blijft het haken. Ik probeer dan door te lezen maar blijf dan toch nog een aantal maal terugkeren naar die fout alsof ik het niet kan geloven. Wanneer blijkt dat ik me vergist heb, kan ik in alle rust weer verder lezen.

De ernst van de fout maakt hoe zeer ik uit de  tekst gehaald word. Dikke dt-fouten zijn dodelijk. Een tekst zal zeer boeiend moeten zijn, wil zoiets door mij vergeten worden. (Er is zelfs een vertaald SF-boekje uit de jaren zeventig waarvan ik alleen de fouten nog weet).

Bij Engelstalige teksten ga ik er vanuit dat de fout die ik denk te zien, voortkomt uit het feit dat ik geen native speaker ben en er zelf wel naast zal zitten. Wanneer ik van een fout in het Engels zeker ben, voel ik geen ergernis maar een licht gevoel van trots dat ik deze fout heb opgemerkt. Blijkbaar heb ik meer kennis van deze taal dan ik dacht.

Zelf ben ik zeker niet vrij van schrijffouten en vind het altijd prettig als iemand me daar op wijst.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Dank je wel dat je zo nauwgezet de vragen beantwoord. Echt heel fijn :). En dat gevoel van trots herken ik echt heel goed :D

Niek zei

Het is hartstikke leuk om te doen. Is het niet gelijk dezelfde dag dan wel ergens later.
Het leuke is dat ik mijzelf steeds weer verbaas met op welke antwoorden ik uiteindelijk kom. Soms gaat het een hele andere kant op dan ik in het begin voor ogen had. Dus mijn dank ik aan jou voor de vragen die mij deze ervaringen geven. :-)

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...