zaterdag 8 februari 2014

#50books - 2014.5 Andersom

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De vijfde vraag is

Heb je wel eens een situatie meegemaakt bij jezelf of bij vrienden die je herkende uit een boek dat je gelezen had, waardoor je meer begrip kon opbrengen voor die situatie? Uit welk boek kwam die situatie?

http://pixabay.com/en/reload-icon-blue-symbol-arrow-35679/

Wat mijn herinnering me laat zien, is dat ik het alleen andersom ken. Dus dat ik in een boek lees wat ik zelf ook denk ervaren te hebben. 
Wanneer dit heel recht toe, recht aan is dan voel ik me gesteund in mijn eigen ervaring/idee/mening. Maar het kan net zo goed zijn dat er eenzelfde situatie wordt beschreven en het boekpersonage daar andere conclusies uit trekt, er van een andere kant naar kijkt dan ik in mijn eigen leven heb gedaan of er heel anders op reageert. Dan geeft het mij inzicht in mogelijkheden die ik zelf nog niet bedacht had. En in die zin is het dan een verrijking en soms zelfs een oplossing voor iets waarin ik zelf vast zat.
Mijn herinnering staat helaas niet toe om een voorbeeld boek aan te halen. Wie weet ooit later nog eens.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...